Samodzielne pozycjonowanie [Przydatne Linki]

0
Share

Link building, tworzenie contentu na stronę, katalogowanie – samodzielne pozycjonowanie może pochłonąć mnóstwo czasu. Prostą metodą na przyspieszenie tego procesu jest zakup linków i treści. Pytanie: jak i gdzie to zrobić, aby sobie nie zaszkodzić?

Linkowanie – „praca u podstaw” czy korzystanie z platform?

O metodach zdobywania linków napisano setki poradników. Specjaliści SEO dzielą się zazwyczaj na dwa obozy. W pierwszym przeważają opinie, że najbardziej wartościowe są linki precyzyjnie dobierane, zdobywane samodzielnie np. poprzez kontakt z blogerami, skrupulatne budowanie bazy fanów czy pozycji eksperta w danej dziedzinie. Co za tym idzie – linki zdobywamy niejako „naturalnie”, dzięki poleceniom, pozytywnym opiniom i rozbudowanym działaniom w social mediach.

W drugiej grupie dominują pragmatycy zdający sobie sprawę z czasochłonności takiego procesu. Nie każda marka – szczególnie firma lub usługodawca otwierający działalność – ma czas na mozolne wdrapywanie się na szczyt rankingu stron. Tu z pomocą przychodzą agencje SEO, ale koszty miesięcznego abonamentu tego typu firm wielu przedsiębiorców określa mianem „zaporowych”.

Alternatywą wymagającą nieco mniejszego budżetu jest opcja zakupu linków. Jak to zrobić, aby sobie nie zaszkodzić?

  • nie działaj chaotycznie – określ wyraźnie cele i czas potrzebny na wdrożenie kampanii + realny budżet miesięczny,
  • przeprowadź mini-audyt metod konkurencji – czym chcesz się wyróżnić/odróżnić?
  • przemyśl kwestię dywersyfikacji źródeł linków – gdzie możesz uzyskać bezpłatne, wartościowe linki?
  • pozyskuj linki ze sprawdzonych źródeł – platform sprzedażowych o ugruntowanej pozycji, działających legalnie sklepików SEO lub bezpośrednio u wydawców/blogerów,
  • testuj różne rozwiązania, analizuj błędy i sprawdzaj, jaki typ linków daje największy zasięg Twojej stronie.

Krok pierwszy: gdzie kupić pierwsze linki?

Podjąłeś decyzję o wydzieleniu budżetu na link building. Co dalej? Wybór miejsca zakupu zależy od wielu czynników m.in. specyfiki branży, w której działasz. Na starcie trudno określić, czy w Twoim przypadku sprawdzi się wpis sponsorowany na popularnym portalu branżowym, czy raczej regularne linkowanie na zapleczach. Musisz brać pod uwagę przetestowanie kilku opcji:

  • sklepy SEO (przykład: SEOSpot, SEOSklep24, Backlink24) – dobra opcja „na start”, dla osób zdecydowanych na samodzielne pozycjonowanie, testujących różne możliwości i posiadających ściśle określony budżet; kupujemy pojedyncze publikacje lub pakiety linków – dodatkową opcją jest możliwość zakupu treści np. artykułu sponsorowanego,
  • platformy sprzedaży linków (przykład: Linkhouse) – zazwyczaj mowa o rozbudowanym systemie, który daje dostęp do kilku kategorii linków po uprzednim wyborze interesujących nas fraz; opcja zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych pozycjonerów planujących długofalowe kampanie,
  • zakup bezpośrednio u wydawców – opcja nieco bardziej pracochłonna, wymagająca nawiązania kontaktu i samodzielnego wyboru potencjalnie wartościowych miejsc publikacji,
  • blogerzy, influencerzy – jeśli dobrze znamy swoją niszę i potrafimy wskazać ekspertów szanowanych przez naszych potencjalnych klientów, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykupić linki bezpośrednio; w tym wypadku liczmy się jednak z potencjalnie wysokimi kosztami. 

Zakup linków – czego unikać?

Bardzo ostrożnie należy podchodzić do internetowych aukcji i pakietów linków o podejrzanie niskiej cenie. Ryzykownym może być też pozyskiwanie linków z nachalnego marketingu szeptanego. Zadbajmy raczej o wpisy gościnne i udzielajmy się na branżowych forach w funkcji eksperta lub doradcy.

Krok drugi: gdzie kupować teksty?

Idealnie, jeśli masz czas i motywację, by tworzyć je samodzielnie. Zwłaszcza wtedy, gdy potrafisz dzielić się cenną wiedzą w wybranej dziedzinie. Regularne tworzenie wartościowego contentu – podobnie jak w przypadku linkowania – wymaga jednak czasu. Jeśli jesteś zdecydowany na zakup treści, do wyboru masz kilka opcji:

Platformy z tekstami (Giełda Tekstów, Good Content, Textbroker) – czyli portale umożliwiające zamówienie określonego typu treści – od opisu produktu po artykuł specjalistyczny. Zależnie od typu portalu możemy kontaktować się bezpośrednio z wybranym wykonawcą (portal pobiera prowizję za transakcję) lub jedynie zlecać teksty (wykonawcę przypisuje nam portal). Plusy rozwiązania – stosunkowo niskie ceny, szybka realizacja. Minusy – treści zróżnicowanej jakości.

Platformy do publikacji treści i nawiązywania współpracy (WhitePress) – strony na których możemy zamówić publikację artykułu na wybranym portalu branżowym lub blogu. Zależnie od typu portalu usługa może łączyć się z możliwością uzyskania szczegółowego raportu i śledzenia zainteresowania publikacją. Plusy – szeroki wybór stron, zabezpieczenie transakcji. Minusy – wyższe koszty niż w przypadku standardowych platform z tekstami.

Specjalistyczne grupy w social mediach (przykład: Copywriter poszukiwany) – dajemy ogłoszenie i wybieramy wykonawcę na podstawie preferowanych kryteriów (cena, dostępność, portfolio etc.). Plusy rozwiązania – potencjalnie duża ilość zgłoszeń, możliwość negocjacji ceny. Minusy – duża ilość zgłoszeń… + ryzyko niedotrzymania terminu przez zleceniobiorcę.

Portale ogłoszeniowe (OlX, Gumtree) – kolejna opcja szybkiego znalezienia usługodawcy. Korzystna, gdy mamy niski budżet, ale obarczona tym samym ryzykiem, co ogłoszenia w social mediach.

Współpraca bezpośrednia (dziennikarze, copywriterzy, redaktorzy) – czyli zlecenie tekstu bezpośrednio u wybranego wykonawcy. Plusy – możliwość negocjacji cen, wyboru na podstawie portfolio, nawiązania stałych współprac. Minus – wyższe stawki zleceń w porównaniu z platformami tekstów.

Pamiętaj, że istnieje też opcja zamówienia usług redakcji, edycji lub audytu SEO treści. Takie rozwiązanie może się sprawdzić, gdy chcesz tworzyć content samodzielnie, ale zależy Ci na optymalizacji treści zgodnie z aktualnymi wytycznymi SEO. 

Related Posts
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *