Jasny cel, przemyślana struktura treści, wysoki poziom UX– to podstawowe cechy dobrej „strony lądowania”. W tym wpisie wskażemy także podstawowe różnice pomiędzy landing pages, a standardowymi stronami www.
Lądowisko dla klienta
Landing page to wirtualna “miejscówka”, do której trafia klient zachęcony Twoją reklamą, social mediami lub ogłoszeniem w sieci. Nie jest to zatem standardowa strona www, na której mógłbyś szeroko opisać historię marki, wyjaśnić misję firmy czy umieścić firmowe aktualności. Nie jest to także miejsce na umieszczenie kompletnej, uogólnionej oferty marki. Landing może czerpać z wyżej opisanych elementów pod warunkiem, że służą jednemu, ściśle określonemu i mocno zawężonemu celowi.
Klient na landingu: gość przypadkowy czy zaproszony?
Jeśli ubrać to metaforycznie – wizyta na firmowej stronie www pozwala klientowi na spokojne „rozgoszczenie się” w nowym miejscu, natomiast wejście na landing page jest już wstępną, biznesową „negocjacją twarzą w twarz”. Do stolika nie siada przypadkowy przechodzień (tu przyda się m.in. wstępna segmentacja), ale ktoś, kto już jest zainteresowany produktem/usługą.
Osoba wizytująca landing przychodzi po benefity obiecane w kanałach marketingowych – reklamie, artykule sponsorowanym, social mediach. Aby landing page był skutecznym, „na stół” trzeba wyłożyć obiecane rozwiązanie problemu lub produkt o precyzyjnie opisanych korzyściach. Użytkownik musi coś otrzymać, aby przejść do dalszego etapu.
„Konkrety proszę…”
Jasno określone potrzeby docelowego klienta decydują zarówno o układzie treści, jak i warstwie wizualnej dobrego landing page’a. Jeśli wiesz, że użytkownik przychodzi z konkretnymi oczekiwaniami, nie będziesz rozpraszać jego uwagi:
- nadmiarem treści,
- treścią wprowadzającą w błąd,
- rozbudowanym menu,
- chaotyczną strukturą informacji,
- dodatkowymi elementami typu pop-up.
Prawidłowo zaprojektowany landing page będzie za to posiadał dobry nagłówek, jasne opisanie celu i krótką ścieżkę prowadzącą klienta do wykonania określonej czynności np.:
- wykonania telefonu,
- wysłania maila,
- wypełnienia formularza,
- zapisania się na kurs/newsletter/webinar itp.,
- przejścia do sklepu online, w którym znajduje się opisany na landingu produkt.
UX – mniej znaczy więcej?
Dobry UX na landing page to w dużej mierze nacisk na wyróżnienie najważniejszych elementów strony i usunięcie zbędnych. Kluczowe informacje – nagłówek, dane kontaktowe, opis korzyści – powinny być widoczne, a elementy interaktywne (np. formularz, przycisk CTA) intuicyjne w obsłudze.
Ścieżka przejścia od nagłówka do kontaktu musi być maksymalnie uproszczona. Na dobry UX (user experience) składają się także technikalia, czyli m.in. responsywność strony i szybkość ładowania. Nawet najciekawiej zaprojektowany landing page przegra z prostymi błędami – wolnym ładowaniem się infografik, brakiem spójności wizualnej (font, zdjęcia, paleta barw) czy wyjustowanym tekstem, który będzie źle prezentować się w wersji mobilnej.
Im mniej nadmiarowych elementów, im prościej, bardziej czytelnie, bardziej intuicyjnie – tym lepiej dla landing page’a.
Zaufanie mocną walutą
Przy opisie cech dobrego landingu pojawia się często słuszna opinia o wartości tzw. dowodu społecznego. Pod tą nazwą kryją się precyzyjne dane, które możesz wykorzystać, aby udowodnić, że Twój produkt/usługa przyniósł komuś korzyść. Mowa o:
- realnych opiniach użytkowników,
- rekomendacjach,
- poleceniach,
- certyfikatach (jeśli dotyczy),
- statystykach – ilości wejść, pobrań dokumentu/ebooka etc.
Nie będzie odkryciem stwierdzenie, że klient jest skłonny zaufać marce/produktowi, gdy ktoś już przed nim „przetarł ścieżkę” i otrzymał realną korzyść.
Warstwa wizualna – perswazja zamiast estetyki?
Kompozycję strony można podpiąć pod UX (doświadczenie), chociaż pod „warstwą wizualną” kryje się bardziej ogólne wrażenie estetyczne. Streszczając: strona o zachwycającym designie zatrzyma uwagę, ale nie przesądzi o zakupie lub nawiązaniu kontaktu. Landing o wartościowych treściach – ale wykonany niedbale, z pominięciem spójności graficznej – również nie będzie przekonujący. Złotym środkiem pozostaje równowaga i nacisk na kontrast, aby wyróżnić elementy kluczowe dla interakcji – formularz lub przycisk CTA.
Czy już wiesz, jak wygląda skuteczny landing page? Jeśli potrzebujesz audytu lub pomocy w zbudowaniu strony, która ma sprzedawać – zapraszamy do kontaktu.