Trudno kłócić się ze stwierdzeniem, że firmowa strona www to standard. Jeżeli planujesz założenie strony – lub z jakiegoś powodu jeszcze jej nie posiadasz – zebraliśmy kluczowe argumenty „za”.
1. Digital to przyszłość marketingu
Biznes przenosi się do świata cyfrowego? Nie, on już przynajmniej od dekady rozgościł się tam na dobre. O konieczności „przenosin” marketingu małych i średnich firm do Internetu pisano od lat. Nowoczesny konsument żyje w sieci – kupuje, czyta, szuka informacji i chce współpracować z markami, którego podzielają jego wartości. Firma, która nie działa w Internecie ma nikłe szanse na rozwój i skalowanie działalności.
Masz wątpliwości? Oto garść nowych statystyk:
- Na początku 2021 roku z Internetu korzystało ok. 4,66 mld ludzi dla całkowitej populacji ok. 7,83 mld (Digital 2021 Report, Hootsuite).
- W 2020 roku ok. 90,4% polskich gospodarstw domowych posiadało dostęp do Internetu (GUS).
- W 2020 roku ok. 73% polskich internautów zrobiło zakupy w sieci (E-commerce w Polsce – Gemius, 2020).
- W 2020 roku wydatki na reklamę cyfrową w Polsce przebiły granicę 5 mld złotych (IAB Polska/PwC).
- Obecnie 1/3 wszystkich kosztów na reklamę online to działania SEM* (IAB Polska/PwC).
*SEM (Search Engine Marketing) – działania reklamowe w wyszukiwarkach internetowych.
2. Cyfrowa nieobecność = wykluczenie
Zamiast przekonywać o konieczności prezentacji firmy w sieci, postawimy problem „na głowie”. Jakie jest Twoje podejście – jako konsumenta – do marek, których nie udało Ci się znaleźć w Internecie? Nie chodzi o sklepy, ale np. kontrahentów, potencjalnych współpracowników lub firmy rekrutujące pracowników.
Jaka myśl pojawiła się w głowie, gdy okazało się, że „firma X” nie posiada własnej strony internetowej? Poczułeś zaciekawienie czy odwrotnie – obawę (być może zupełnie niesłuszną) przed tym, że masz do czynienia z oszustem? Do dyspozycji mamy też oczywiście wiarygodne rejestry np. CEiDG lub KRS, niemniej, brak strony firmowej może wydawać się podejrzany, a w najlepszym wypadku mało profesjonalny.
3. Strona firmowa jest fundamentem, na którym będziesz budować
Nie każda marka potrzebuje strony „kombajnu” z rozrastającą się liczbą zakładek i funkcjonalności. Czasem wystarczy dobry landing page lub estetyczna
“strona wizytówka”. Niezależnie od tego, co wybierzesz, pamiętaj, że witryna firmowa może być solidnym fundamentem pod kolejne działania marketingowe.
Bazowe informacje o firmie możesz „nadbudować” dzięki:
- SEM – czyli szeroko rozumianym działaniom reklamowym, które będą promować Twoją stronę w wyszukiwarce wykorzystując m.in. Google Ads, link building oraz SEO (optymalizacja treści),
- blogowi – buduj pozycję eksperta, promuj treści w social mediach, dostarczaj wartościowy content dla klientów,
- social mediom – połączenie strony firmowej z fanpagem to zgrany, sprawdzony duet, który ma szansę wynieść konwersję na zupełnie nowy poziom,
- e-mail marketingowi – posiadanie strony otwiera Ci możliwości m.in. do zbieranie leadów i promowania usług lub produktów dzięki mailingowi.
Każda z tych metod wymaga czasu i dodatkowych kosztów, ale w miarę rozwoju działań inwestycje będą się zwracać.
4. Pochwal się!
Jeśli Twoja firma ma już ciekawe osiągnięcia w branży, nie tylko można, ale wręcz trzeba je zaprezentować. Firmowa strona www jest cyfrową gablotą, w której możesz umieścić ciekawe projekty (wirtualne portfolio), certyfikaty, dyplomy, referencje, opinie i listy z podziękowaniami.
Im więcej, tym lepiej? Niekoniecznie, chociaż wiarygodne, pozytywne opinie to zawsze duży plus. Postaw raczej na jakość – jeśli certyfikat, to faktycznie ceniony w branży. Jeśli referencje, to od strategicznych klientów. Pamiętaj, że klient, który właśnie trafił na Twoją stronę, chce się przekonać m.in., czy współpracujesz z markami z tej samej „kategorii”, do której on aspiruje.
5. Zagospodaruj Twoje wirtualne „stoisko”
Znakomita większość właścicieli firm zamawia stronę internetową i… na tym kończy działania marketingowe związane z witryną. Najczęstszą przeszkodą – oprócz potencjalnych kosztów – bywa zazwyczaj brak czasu. W praktyce możliwości stron firmowych są naprawdę mocno niedoceniane.
Na witrynie firmowej możesz umieszczać m.in.:
- formularze,
- ankiety,
- prezentacje produktów,
- elementy interaktywne,
- banery,
- slajdy,
- podcasty,
- i rozmaite „bonusy” dla klientów np. pliki pdf z treściami, katalogi firmowe, kalendarze, zestawy linków etc.
Obecnie marketing przeżywa prawdziwy boom na content video – a jest to zaledwie jeden z wielu kierunków, które możesz wybrać do promowania firmy. Ogranicza Cię tylko pomysłowość i czas na wdrożenie nowych idei.
Gdy witryna będzie już powstawać warto dopytać m.in. o responsywność (RWD, Responsive Web Design), UX i certyfikaty bezpieczeństwa, a później regularnie sprawdzać szybkość ładowania strony.