Kampania marketingowa dla małej firmy – czy jesteś w stanie stworzyć ją samodzielnie? Szacuje się, że na polskim rynku działa obecnie ponad 2 mln aktywnych mikroprzedsiębiorców. Jak wyróżnić się na rynku tak intensywnie walczącym o zdobycie klienta?
Strategia marketingowa małej firmy – rozwiązania długofalowe
SEO, czyli na początek daj się znaleźć
SEO (ang. Search Engine Optimization) to hasło spędzające sen z powiek niejednego właściciela małej firmy. Niesłusznie, gdyż znajomość podstaw optymalizacji witryn www pozwoli na znaczne, samodzielne usprawnienie strategii promocyjnej naszej marki. Optymalizacja strony firmowej (a także bloga, sklepu) opiera się – w dużym uproszczeniu – na doborze odpowiednich słów kluczowych i budowaniu sieci wartościowych linków do strony. Na co zwrócić uwagę, gdy zaczynamy walkę o widoczność w sieci?
- frazy kluczowe – dobieramy samodzielnie, posługując się podpowiedziami wyszukiwarki (czego nasz klient będzie szukał w sieci? jaki problem chce rozwiązać?) lub przy pomocy narzędzi on-line (Google Keyword Planner, Soovle, Answer The Public).
- blog firmowy – tworzymy wartościowe, treściwe wpisy (min. 3 tys. zzs), które mają precyzyjnie odpowiadać na potrzeby naszych klientów. Pamiętamy o linkowaniu wewnętrznym i prawidłowym opisie zdjęć/grafik. Treści promujemy na firmowych profilach społecznościowych i na portalach zewnętrznych. Jeśli nasz klient poszukuje porad eksperckich, warto rozważyć skorzystanie z profesjonalnych giełd tekstów lub pomocy copywritera.
- wartościowe linki – czyli przekierowania do naszej strony lub bloga firmowego. Jak je uzyskać? Portale tematyczne, media społecznościowe, grupy eksperckie, fora dyskusyjne – to miejsca, w których warto udzielać się regularnie i konsekwentnie budować pozycję ekspercką. Możemy także zainwestować we wpisy, recenzje i artykuły sponsorowane – tu szczególnie w przypadku wprowadzania nowego produktu na rynek.
- wizytówki NAP (ang. Name, Address, Phone numer) – czyli poprawne, kompletne dane marki w branżowych katalogach, bazach firm i serwisach internetowych. Nasi lokalni klienci nie muszą korzystać z mediów społecznościowych. Możliwe, że w poszukiwaniu konkretnej usługi, w pierwszej kolejności sięgną po Google Maps, Targeo lub Panoramę Firm.
Marketing małej firmy a social media
Prowadzenie konta marki w mediach społecznościowych to wymagający, bardzo czasochłonny, ale niezbędny etap w procesie samodzielnej promocji naszej firmy. Skuteczna optymalizacja profilu będzie wymagać:
- znajomości zachowania i preferencji użytkowników mediów – przykładowy problem: jeśli naszymi klientkami są młode kobiety w wieku 18-25 lat, zamiast standardowego fanpage’a na Facebooku zainwestujemy raczej w regularne publikacje na Instagramie i wysoką jakość zdjęć lub grafik,
- precyzyjnego określenia celu konta marki – pozyskiwanie tzw. leadów, czyli wartościowych klientów, będzie wymagać zupełnie innej strategii niż promocja nowego produktu,
- wiedzy na temat zasięgu i specyfiki reklamy w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter) – tu ponownie liczy się bardzo dokładne określenie grupy docelowej; pamiętajmy, że nie szukamy biernych czytelników, ale osób z potencjałem zakupowym,
- znajomości zasad komunikacji na linii marka-klient – niezbędnym jest moderowanie profilu marki i wysoki poziom responsywności, czyli reakcji na komentarze oraz zapytania.
Na dalszych etapach rozwoju marki obowiązek prowadzenia konta firmy w mediach warto przerzucić na doświadczonego social media managera lub agencję marketingową.
Jak budować świadomość marki?
Długofalowe budowanie pozycji marki to trudny i wymagający proces, w którym możemy wykorzystać jedną z poniższych strategii.
Kreowanie i podtrzymywanie pozycji eksperta – obecnie jeden z najsilniejszych i najbardziej skutecznych trendów w marketingu on-line. Konsument szuka w sieci produktów/usług, które zaspokoją jego potrzeby lub rozwiążą jakiś problem. Jeśli dostarczymy mu wartościowych treści (porady, tutoriale, materiały bonusowe, narzędzia on-line), będzie wracał z myślą o uzyskaniu kolejnych korzyści. Zależnie od typu oferowanych usług, możemy rozważyć:
- publikację ciekawych materiałów na blogu firmowym,
- dzielenie się linkami (porady, narzędzia) w mediach społecznościowych,
- umożliwienie pobierania darmowych materiałów eksperckich np. e-booków,
- prowadzenie darmowych konsultacji on-line,
- aktywną działalność na forach dyskusyjnych i w grupach eksperckich (Facebook, LinkedIn, GoldenLine).
Budowanie lojalności konsumenckiej – czyli umiejętne nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z klientem oraz podtrzymywanie zainteresowania marką. W przypadku małej firmy idealną strategią wydaje się połączenie wysokich standardów obsługi (responsywność, czytelność strony, kultura komunikacji) z budowaniem relacji lojalnościowej (e-mail marketing, bonusy i promocje dla stałych klientów, konkursy etc.). Niezbędną jest regularna obecność w mediach społecznościowych. Zachęcajmy też klientów do pozostawiania ocen, opinii i rekomendacji, co przełoży się na podbudowanie zaufania do marki.
Szybka promocja małej firmy – co wybrać?
Krótka, ale intensywna kampania promocyjna małej marki może okazać się niezbędną na początku działalności firmy. Kluczową kwestią przy wyborze odpowiedniego medium jest – ponownie! – rozeznanie typowego zachowania naszej grupy docelowej (klientów, usługobiorców). Od której strony „ugryźć” szybką kampanię?
Google Ads
Google Ads – czyli płatna reklama w wyszukiwarce może okazać się idealnym rozwiązaniem, gdy potrafimy dokładnie określić, czego nasz klient szuka w sieci (tu przyda się m.in. znajomość tzw. fraz long tail). Samodzielne ustawienie kampanii zaleca się osobom doskonale znającym specyfikę wybranej niszy rynkowej. Jeśli potrafimy celnie wypunktować personę – czyli standardowego odbiorcę naszych usług/produktów – i jej zachowania (wyszukiwane zapytania, czas reakcji, potencjał zakupowy), nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprawdzić się w samodzielnym projektowaniu kampanii.
Facebook Ads
Facebook Ads – podobnie jak w przypadku Google’a, reklama na portalu musi precyzyjnie wpisać się w docelowe grono odbiorców. Płeć, wiek, stan cywilny, zainteresowania, miejsce zamieszkania, wykształcenie – to zaledwie kilka wybranych cech klientów, które musimy wziąć pod uwagę w trakcie projektowania kampanii.
Treści viralowe
Treści viralowe – czyli kontrowersyjne memy, grafiki, video lub content, którego zadaniem jest uzyskanie jak najszerszego zasięgu w jak najkrótszym czasie. Jest to dość dyskusyjna metoda szybkiej promocji, sprawdzająca się najlepiej przy produktach/usługach dla młodszego pokolenia internautów (18-25+).
Marketing off-line
Marketing off-line – szeroka kategoria działań, obejmująca tradycyjne formy reklamy „poza siecią” a niesłusznie kojarzona jedynie z ulotkami i banerami. Doskonałą metodą szybkiej promocji marki może być np. udział w branżowych eventach, targach czy konferencjach. A może warto zorganizować lokalne (darmowe) mini-szkolenie, prezentację lub spotkanie specjalistów danej branży?
Niezależnie od wyboru metody promocji małej firmy, musimy zawsze pamiętać o dwóch, kluczowych celach skutecznego marketingu, czyli o widoczności marki i dotarciu z naszym przekazem do właściwego klienta.