Prawidłowo zaprojektowana ulotka reklamowa wciąż pełni rolę prostego, ale skutecznego narzędzia marketingowego. Teoria teorią, w praktyce projekt skutecznej ulotki to duże wyzwanie.
Ilość ulotek lądujących w koszach może budzić wątpliwości odnośnie skuteczności tej metody marketingowej. Zanim ją odrzucisz, warto odwrócić problem i zadać pytanie:
- Jaką ulotkę warto zabrać ze sobą do domu?
- Jakie informacji chcesz mieć pod ręką?
- Jak powinien wyglądać drukowany materiał reklamowy, który powiesisz na tablicy nad biurkiem lub przyczepisz magnesem do lodówki?
Ulotka wciąż może sprawdzić się jako bardzo prosty i stosunkowo tani nośnik informacji. Wyzwanie polega na tym, aby dostarczyć informację precyzyjnie określonej grupie klientów. W tym, jednym zdaniu można określić clue problemu, ale przejdźmy dalej: co musi zawierać dobra ulotka?
1. Korzyść dla klienta
Element obowiązkowy, który niekoniecznie musi być kuponem rabatowym czy informacją o promocji.
Korzyścią jest także:
- informacja – o nowym produkcie, marce, salonie usługowym etc.,
- czas – zaoszczędzony na szybkim dostępie do informacji,
- rozwiązanie problemu – oferowane przez produkt lub usługę, którą oferujesz, a której szuka klient.
2. Precyzyjna informacja
A dokładniej – precyzyjna, przemyślana struktura informacji, dostosowana do szybkiego czytania, czyli skanowania wzrokiem. Im krótsza ścieżka do zdania, które jest kluczowym dla klienta („Nowy salon fryzjerski na ul.…”, „Skuteczny środek na… szybko rozwiąże problem…”, „Zniżka na… tylko do końca miesiąca.”), tym większa skuteczność ulotki. Obowiązkowy element to pełne dane kontaktowe, uwzględniające różne kanały komunikacji – telefon, mail, adres firmy, kanał w social mediach.
3. Estetyczna warstwa wizualna
Zdjęcia, grafiki i infografiki są równie skutecznymi nośnikami informacji, jak tekst. Jeśli wierzyć najnowszym badaniom nad właściwościami mózgu, zaledwie kilka sekund wystarczy, by na podstawie zdjęcia zadecydować czy np. chcemy odwiedzić dany salon urody. Wybieramy i kupujemy wzrokiem zanim przejdziemy do analizy treści. Zainteresowanie tematem może także wywołać przemyślany dobór barw, zdjęć i fontu. Na warstwę wizualną ulotki składa się także materiał wykonania – typ i gramatura papieru, jego grubość oraz wszelkie “ozdobniki”.
4. Czynnik X, czyli zainteresowanie
Bez wzbudzenia zainteresowania – pierwszego elementu modelu AIDA (ang. attention, interest, desire, action) – szanse na przekazanie informacji ulotką są nikłe. Uwagę może zwracać nagłówek, hasło reklamowe, zdjęcie lub nietypowy format materiału – jakikolwiek element zatrzymujący wzrok o kilka sekund dłużej. Wyróżnikiem może być także kwestia „nowości” lub „nowinki” na rynku – „nowy salon tatuażu”, „nowy sklep meblowy”, „nowy suplement na…”.
5. Rozwiązanie problemu
Temat, który pojawił się już wcześniej, w nawiązaniu do kwestii korzyści. Odpowiedź na pytanie/problem klienta musi pojawić się zarówno w ulotce reklamującej produkt, jak i usługę.
Według niektórych szkół marketingowych konkretne “rozwiązanie problemu” powinno być umieszczone możliwie wysoko w strukturze informacji: „problem -> rozwiązanie -> nowy produkt -> opis korzyści”. Alternatywą jest szersze opisanie kwestii problematycznej, zaciekawienie klienta i stopniowe prowadzenie narracji do opisu produktu.
6. Wezwanie do akcji, czyli CTA
Ostatni, istotny element ulotki, bez którego nie nastąpi interakcja lub zakup produktu. Najprostsze CTA (call to action) to zaproszenie do wizyty w sklepie, witryny firmy, skorzystania z promocji lub nawiązania kontaktu.
Aby ulotka spełniła swoją funkcję, wyżej wymienione elementy powinny ze sobą współgrać.
Wzbudzenie zainteresowania ma prowadzić do konkretnej informacji, warstwa wizualna zachęcać do kontaktu, opis problemu nasuwać możliwe rozwiązanie. Skrótowość, konkret, przyjazna dla oka warstwa graficzna – to elementy bez których nawet najlepsza ulotka reklamowa nie zapadnie w pamięć.