Wiele osób zastanawia się nad otwarciem własnej działalności gospodarczej. Główny cel? Zarobki plus upragniona niezależność od przełożonych, kierowników i szefostwa. Kluczowy problem? Brak solidnego, opłacalnego pomysłu na firmę. W tym artykule podpowiemy, jak krok po kroku zrealizować plan założenia własnego sklepu z koszulkami bez konieczności zakładania działalności.

Krok pierwszy: znajdź swoją niszę i dopracuj pomysł na sklep

Dobrym punktem wyjściowym do stworzenia autorskiego sklepu z koszulkami może być… własne hobby. Każdy z nas posiada zainteresowania, które w ciekawy sposób można spieniężyć. Miłośnicy wędkowania mogą tworzyć koszulki związane z rybami łownymi, klubami wędkarskimi lub wydarzeniami sportowymi. Podróżnicy i amatorzy fotografii mają okazję do tworzenia niepowtarzalnych wzorów koszulek na bazie autorskich zdjęć. Domorośli informatycy sprawdzą się przy projektach grafik czy haseł powiązanych ze światem IT. Bibliofile mają otwartą drogę do wykreowania kolekcji koszulek z ulubionymi cytatami. Przykłady można mnożyć w nieskończoność.

Stałym zainteresowaniem konsumentów cieszą się koszulki ze śmiesznymi nadrukami. Ten typ produktu sprawdza się doskonale jako uniwersalny prezent urodzinowy, imieninowy lub na dowolną, wybraną okazję (Dzień Kobiet, Dzień Ojca, Dzień Chłopaka, Dzień Informatyka itp.). Pomysł idealny dla osób kreatywnych, o dużym poczuciu humoru, nie mających problemu z nadążaniem za aktualnymi trendami i tzw. treściami viralowymi.

Krok drugi: otwórz swój sklep internetowy, nie zakładając firmy

Wiele osób obawia się procedury zakładania firmy. Boimy się wypełniania formularzy, uzyskiwania pozwoleń i wnoszenia różnorakich opłat. W tym wypadku jednak nie będziemy musieli martwić się o nadmiar wymogów formalnych. Istnieje szereg gotowych witryn, umożliwiających prowadzenie sklepu osobom, które nie planują zakładania własnej działalności. Tego typu portale rozliczają się z nami ze sprzedaży na podstawie umowy o dzieło. Otrzymujemy także PIT, którym posłużymy się przy corocznym rozliczeniu z Urzędem Skarbowym.


Prowadzenie takiego sklepu jest stosunkowo proste, chociaż należy zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów. Naszym podstawowym zadaniem będzie projektowanie koszulek oraz wszelkie działania związane z promowaniem sklepu. Od skuteczności promocji i liczby zdobytych klientów zależy wysokość naszego dochodu. Im bardziej dopracowana oferta i większe zaangażowanie w mądrą promocję, tym większa szansa na regularny zarobek.

Jeżeli nie mamy pomysłu na stworzenie kolekcji grafik, które moglibyśmy umieścić na koszulce – nic straconego! Istnieje wiele witryn, z których możemy pozyskać gotowe projekty do nadruku. Zazwyczaj wystarczy wykupić abonament. W zależności od ilości oferowanych grafik, cena za taką „paczkę” lub subskrypcję wyniesie od 10 do ok. 520 złotych.

Cenione i sprawdzone źródła, udostępniające płatne wzory grafik to m.in.:

  • https://tshirt-factory.com – pojedyncze wzory koszulek w cenach od 1 dolara oraz paczki tematyczne w cenie od 19 dolarów za zestaw nadruków na koszulki.
  • https://www.buytshirtdesigns.net – sklep, w którym znajdziemy grafiki wysokiej jakości, z bardzo dobrym stopniem dopracowania; ceny mieszczą się w przedziale od 5 do 15 dolarów za gotowy nadruk,
  • https://www.vexels.com/plans/u/tshirt4/ – witryna oferuje aż 3 plany subskrypcyjne (6,75 USD, 19 USD, 60 USD/m-c); subskrypcję wybieramy biorąc pod uwagę głównie nasze możliwości sprzedażowe,
  • https://designious.com/product-category/t-shirt-designs/ – sklep oferujący zakup „miesięcznych planów graficznych”; w zależności od typu opłaty otrzymujemy miesięcznie dostęp do kilkuset, a nawet kilku tysięcy różnorodnych wzorów i grafik.
  • https://placeit.net/t-shirt-design-templates – Generator nadruków na koszulki (między innymi – są tam też bannery na social media, profesjonalne mockupy z każdej możliwej kategorii produktowej, generator logotypów, a nawet mockupy w formie video) – dostęp do wszystkich zasobów w serwisie uż od 29$ za miesiąc.

Sklep z koszulkami – jak wybrać idealną platformę?

W Internecie znajdziemy szereg sklepów internetowych, które oferują współpracę i pomoc w rozwinięciu naszego biznesu. Przeszukaliśmy różnorakie witryny i przeanalizowaliśmy je pod kątem opłacalności oraz wygody prowadzenia własnego sklepu on-line. Naszą uwagę zwróciły cztery platformy sprzedażowe:

1. Cupsell

Prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalna witryna, służąca do projektowania własnych koszulek i bardzo dobre środowisko dla osób, które chcą rozpocząć zarabianie na własnych produktach. Sklep możemy otworzyć w trzech językach: polskim, angielskim i czeskim. Produkty, które stworzymy, przypinane są nie tylko do naszego sklepu, ale i do katalogu samego Cupsella, dzięki czemu jesteśmy stale promowani przez witrynę (Cupsell prowadzi także z tego co zauważyliśmy remarketing – zarówno poprzez google, jak i facebook dla odwiedzanych przez potencjalnych klientów produktów). Jednocześnie nie ma możliwości dodawania linków zewnętrznych i odsyłaczy poza samą witryną główną (Co jest korzystne dla wszystkich uczestników platformy pod względem seo).

Cupsell oferuje szereg udogodnień, które przydadzą się przy prowadzeniu sklepu, w tym:

  • możliwość masowej zmiany cen produktów,
  • opcję podpięcia narzędzi Google Analytics,
  • funkcję tworzenia kodów rabatowych z zarobionych pieniędzy

Nasze sklepy mogą zostać spersonalizowane dzięki zmianie baneru graficznego z emblematem. Jedyną wadą, którą odnotowaliśmy, jest brak możliwości masowego dodawania produktów – każdy produkt i grafikę musimy dodać oddzielnie.

2. Teetres

Z witryny Teetres korzysta szereg znanych osób i celebrytów. Swoje sklepy mają tu m.in. znani muzycy (Sławomir, Matson), youtuberzy (Cyber Marian, Masochista) i fankluby sportowe (Bielawianka Bielawa, drużyny e-sportowe). Towarów szukamy w przejrzystym i intuicyjnym menu, w którym wyróżnione są kategorie produktowe – od koszulek po opaski silikonowe do kubków.

  • Personalizacja sklepu polegająca na zmianie tła, ogólnego schematu kolorystycznego strony oraz indywidualnie zaprojektowaną stronę główną (różne rodzaje układów bannerów do wyboru, listing produktów wg. nowości czy popularności oraz znaczniki H2).
  • Dzięki możliwości podpięcia Google Analytic na wyciągnięcie ręki mamy dostęp do danych statystycznych, związanych z naszym sklepem.
  • Dodatkowa zaleta to realizacja produktów w technologii fullprint – do dyspozycji mamy całą powierzchnię materiału.
  • Największym atutem tej platformy jest masowe dodawanie produktów z danego wzoru na stronę

Minusem jest brak możliwości realizacji zamówienia za uzyskaną prowizję. Musimy zakupić produkt w takim samym trybie, jak nasi klienci. W przeciwieństwie do witryny Cupsell, w sklepach Teetres nie możemy tworzyć kodów rabatowych.

3. Selino

Sklep o dużym potencjale marketingowym (SEO). Opisy kategorii, nazwa sklepu, możliwość personalizacji opisów kategorii, produktów i dzielenia sklepu na własne kategorie – to ciekawe opcje, wzmacniające dodatkową promocję poprzez nasycenie tekstu silnymi frazami kluczowymi.

Kluczowe zalety platformy:

  • Szeroki wachlarz dostępnych kampanii marketingowych oraz akcji promocyjnych, które możemy zastosować w odniesieniu do naszych towarów.
  • W Selino podepniemy nie tylko Google Analytics, ale również Facebook Pixel, który pomoże nam przy targetowaniu i personalizacji reklam oraz nawet feed xml’owy do Google Merchant Center
  • Możliwość intensywnej ingerencji w wygląd sklepu. Selino – podobnie jak Teetres – pozwala na całkowitą personalizację strony głównej
  •  Pieniądze zarobione na prowizji możemy wykorzystać do zakupu nowych produktów – podobnie jak w Cupsell.

Pora na minusy. W Selino nie ma możliwości masowego dodawania produktów – każdy element musimy wprowadzać ręcznie. Ogromne możliwości promocyjne mają też swoją cenę. Spośród opisywanych witryn, Selino pobiera zdecydowanie najwyższą marżę.

4. Koszulkowo

Główny katalog witryny uwzględnia nasze produkty, dzięki czemu nadruki nie będą potrzebowały na starcie większych zabiegów promocyjnych. Tutaj w zasadzie kończą się zalety, przejdźmy do minusów strony:

  • Na Koszulkowo nie ma możliwości posiadania własnego sklepu. Koszulki dodajemy do ogólnej puli produktów. Promowanie autorskich wzorów wymaga utworzenia fanpage’a lub bloga, na którym przedstawimy swoje produkty.
  • Graficy, którzy korzystają z witryny, za największą wadę uznają brak panelu dodawania wzorów. Autorskie projekty wysyłane są na maila, co ogranicza możliwości sprzedażowe tzw. „koszulek sytuacyjnych”, na które jest popyt przez krótki okres czasu.
  • Czas nie będzie też naszym sojusznikiem, jeśli zależy nam na szybkiej wypłacie prowizji. Te z reguły trwają stosunkowo długo.
  • Osoby ceniące dane statystyczne mogą poczuć się rozczarowane. Poza spisem sprzedanych produktów, nie znajdziemy na platformie żadnych narzędzi, nawet pokroju Google Analytics.

Krok trzeci: Promuj swój sklep

Jesteśmy przyzwyczajeni do myślenia, że kampanie marketingowe i reklamy sporo kosztują, a ich skuteczność uzależniona jest od zasobów naszych portfeli. Błąd! Mając pomysł, zapał i grupkę znajomych, z powodzeniem dotrzemy do wielu klientów przy nakładzie niewielkich lub zerowych kosztów. Promocję możemy zorganizować w różnoraki sposób. Prezentujemy pięć przykładowych propozycji na start:

Blog tematyczny

Jeśli tworzysz koszulki kierowane do hobbystów, warto uprzednio założyć bloga, który pomoże przy działaniach SEO, zainteresuje tematyką naszych projektów nowe osoby oraz zbuduje nam rynek zbytu pośród czytelników. Jest to bardzo skuteczna promocja, o ile mamy czas i pomysły na redagowanie wpisów.

SEO

SEO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki, to ogół działań, służących do podnoszenia wyników naszej strony w wyszukiwarce internetowej. Możemy je zlecić freelancerom, skorzystać z giełd tekstów lub zrobić samodzielnie, wykorzystując techniki nasycenia tekstów i opisów. Przy działaniach seo warto pokusić się o zapoznanie z serwisami typu ahrefs backlink checker (na którym zobaczymy jaki domain rating posiada strona oraz jakie linki do niej prowadzą) oraz semstorm (pokazujący pozycje na dane frazy oraz ruch na stronie)

Jakie działania możemy wykonywać w ramach strategii seo?

  • Uzupełnienie sklepu w opisy nasycone odpowiednio w frazy kluczowe (warto by opis produktu miał nie mniej niż 500 znaków, a kategorii przynajmniej 3 000 – wiadomo, im dłuższy, bardziej wartościowy opis – tym lepiej 😉 Nie należy też zbytnio przesadzać z frazami oczywiście.)
  • Prowadzenie bloga tematycznego z wartościowymi wpisami, najlepiej w tej samej domenie (pamiętajcie – zarówno w pierwszym jak i tym przypadku – pozyskiwanie samych linków nie będzie tak efektywne, jeśli nie będą miały do czego prowadzić) – wpisy na blogu powinny być przynajmniej na 2 500 – 3 000 zzs (znaków ze spacjami) – a najlepiej, by były gdzieś w okolicach 5 000 – 10 000 zzs – im dłuższe, tym bardziej skuteczne.
  • Dodawanie strony do katalogów stron (Dawniej bardzo skuteczne, teraz już ma to znacznie mniejsze znaczenie)
  • Pisania wartościowych komentarzy na blogach z linkiem do strony
  • Pisania postów na tematycznie powiązanych forach internetowych (z linkiem w poście, bądź sygnaturce)
  • Social Media – zarówno posty jak i komentarze
  • Pozyskiwanie linków z profili z popularnych serwisów internetowych z wysokimi rankingami trust flow
  • Pozyskiwanie wartościowych linków z popularnych serwisów – linkhouse.co posiada ciekawą ofertę w tym zakresie, jednak należy przy tym sprawdzać statystyki poszczególnych stron w ahrefs oraz semstorm, ponieważ potrafią się dosyć często „nie zgadzać” 😉

Social media

Stosunkowo najprostszy sposób docierania do wielu osób, ze względu na popularność i powszechność mediów społecznościowych. Pole do działania jest ogromne – Facebook, Instagram, Telegram, Snapchat i szereg innych mediów stoją przed nami otworem.

Poniżej lista wpisów, którze naszym zdaniem osiągają największą skuteczność (odzew – ilość like’ów, udostępnień i komentarzy)

  • Posty z ciekawostkami na temat świata
  • Posty z wartościową wiedzą (np. w wypadku serwisu originto najbardziej popularne były posty z tłumaczeniem japońskich słówek slangowych)
  • Memy 😉

Agregatory obrazków

Dobra metoda, jeśli nasze koszulki przyciągają uwagę oryginalnym wyglądem i zachęcają do kupna dzięki nietypowym nadrukom. Poprzez reposty (czyli podawanie naszych obrazków dalej) dotrzemy do szerokiego grona potencjalnych klientów. Tutaj przychodzą nam z pomocą typowo lifestylowe media, takie jak Pinterest czy Zszywka.

Influencerzy

Internet to nieustannie rosnąca baza influencerów ze stałym zapleczem fanów i promotorów, którzy chętnie zrecenzują nasz produkt po otrzymaniu go na własność. Jest to obecnie prawdopodobnie jedna z najtańszych i najbardziej nośnych form reklamy. Za cenę jednego produktu otrzymujemy jednocześnie reklamę i precyzyjny feedback. Influencerów szukajmy na Instagramie, kanałach YouTube oraz niszowych grupach tematycznych na Facebooku.



Write A Comment

Partnerzy: Prezent Simple