SEO Copywriting – Jak powinien wyglądać dobry artykuł?

0
Share

Skuteczny wpis blogowy to wypadkowa merytorycznych treści, wytycznych SEO i zrozumienia potrzeb użytkownika. Prześledźmy krok po kroku podstawowe elementy dobrze zoptymalizowanych treści.

  1. Czym jest SEO copywriting?
  2. Pozycjonowanie treści – im wyżej, tym lepiej?
  3. Dobry tytuł SEO, czyli jaki?
  4. Tekst tworzony do czytania w sieci
  5. Frazy SEO – pomoc czy zło konieczne?
  6. Technikalia lubiane przez Google
  7. Urozmaicenie treści – zdjęcia, grafiki, infografiki
  8. SEO copywriting i komunikacja

Czym jest SEO copywriting?

Uproszczona definicja mówi o treściach marketingowych online tworzonych według wytycznych, które sprawiają, że tekst jest dobrze widoczny w wyszukiwarkach internetowych. Przez „dobrze widoczny” rozumiemy zarówno czytelny układ treści, jak i poziom nasycenia określonymi frazami – tzw. słowami kluczowymi – wyszukiwanymi przez użytkownika sieci. 

Skuteczny tekst SEO to taki, który udziela wyczerpującej porady w odpowiedzi na krótką frazę lub zapytanie wprowadzone przez użytkownika w wyszukiwarce.

Dobry tekst SEO (ang. Search Engine Optimization): 

  • odpowiada na konkretną potrzebę użytkownika,
  • rozwiązuje jego problem,
  • wyjaśnia wątpliwości, 
  • czasem inspiruje do wyboru określonego produktu/usługi,
  • jest treściwy, merytoryczny, oparty na sprawdzonych źródłach,
  • jest w pełni oryginalny, czyli nie zawiera treści naruszających prawo autorskie.

Pozycjonowanie treści – im wyżej, tym lepiej?

Potrzeby użytkownika to jedna „strona medalu”, wpis blogowy musi też spełniać aktualne kryteria czytelności dla algorytmów Google’a. Tu – oprócz merytorycznej zawartości – liczą się frazy kluczowe i przejrzysty układ treści. Google lubi teksty długie – min. 2500 zzs, max. 11 000 zzs – i dzielone na segmenty. Na wysoką pozycję w wyszukiwarce wpływa także linkowanie i aktywność użytkowników np. częstotliwość udostępniania treści (oraz szereg innych czynników, które na razie pominiemy).

Wpisy krótkie, nieczytelne, o zbyt niskim lub zbyt wysokim nasyceniu fraz nie mają szansy na wysoką pozycję w rankingu. O znacznym spadku może też przesądzić duplicate content wewnętrzny – czyli ta sama treść powtórzona w obrębie jednej strony – lub zewnętrzny, czyli treść zduplikowana na kilku stronach. Pierwszy błąd pojawia się często m.in. w opisach produktów opartych jedynie o materiały producenta. Druga opcja bywa skutkiem kradzieży lub nadmiernego inspirowania się daną treścią.

Dobry tytuł SEO, czyli jaki?

Skuteczny tytuł wpisu łączy zwięzłość i treściwość, co nie zawsze jest łatwe. Nagłówek H1 powinien zawierać frazę kluczową dla opisywanego zagadnienia lub odpowiedź na pytanie związane z tematem. W poszukiwaniu popularnych zapytań – a jednocześnie fraz kluczowych – pomocą służy sama wyszukiwarka (podpowiedzi fraz, Google Trends) i programy typy Ahrefs, Keyword Surfer, AnswerThePublic, Soovle.

Tytuł przyjazny SEO nie powinien przekraczać objętości 60 znaków ze spacją. Standardowy czytelnik lubi treści kompaktowe i konkretne. Chętnie czyta rankingi, porównania lub zestawienia typu: „10 pomysłów na…”, „Rozwiązanie problemu X w 7 krokach”, „3 proste metody na…”.

Niestety, sama zwięzłość nie wystarcza, gdy treść dotyczy tematu popularnego i chętnie wyszukiwanego. Tytuł powinien przykuwać uwagę, zaskakiwać, wyróżniać się – ale zawsze w kontekście pozytywnym. Tu ponownie liczy się równowaga pomiędzy autentyczną kreatywnością, a metodą clickbait, stosowaną nadal przy niektórych kategoriach treści. 

Tytułowi szkodzi także nadużywanie fraz long tail i zbyt oczywisty nacisk na SEO. Standardowy, negatywny przykład to nagłówek w stylu: „Niedziele handlowe 2020. Czy 20.12 będzie niedzielą handlową? [Sprawdź]”

Tekst tworzony do czytania w sieci

SEO copywriting nieustannie manewruje pomiędzy wymaganiami „technicznymi”, a dość delikatną materią, jaką jest zdobycie i utrzymanie zainteresowania czytelnika. Przeciętny użytkownik sieci po otwarciu tekstu skanuje treść wzrokiem. Szybki przegląd pozwala na wyłapanie słów kluczowych  i przejście “skrótem” do odpowiedzi.

Jak tworzyć teksty SEO łatwe w czytaniu?

  1. Spis treści na początku wpisu skraca czas wyszukiwania informacji.
  2. Skanowanie treści wzrokiem ułatwi tekst podzielony na akapity od 6 do max. 10 linijek.
  3. Akapity oznaczamy nagłówkami (H2, H3, H4 itd.). Pamiętaj, że nagłówki lubi też Google – umieść w nich frazy typu long tail.
  4. Frazy i kluczowe zapytania powinny być pogrubione – rozmieszczaj je równomiernie.
  5. Zastosuj kursywę – wykorzystasz ją np. do oznaczenia cytatów lub zwrotów w językach obcych.
  6. Nasz wzrok lubi wypunktowania, wyliczenia i tabele. Za utrudnienie uznaje natomiast długie, rozbudowane „ściany tekstu”.
  7. Zdjęcia i grafiki to kolejne elementy, które pomogą Ci zainteresować czytelnika. Możesz je także wykorzystać do dzielenia treści.

Frazy SEO – pomoc czy zło konieczne?

Dla skutecznego SEO copywritingu frazy są niezbędne, ale należy je stosować umiejętnie. Tekstowi szkodzi zarówno brak wyraźnie wydzielonych fraz, jak i widoczne przesycenie. Przyjmuje się, że standardowy wpis blogowy (min. długość 2500 zzs) powinien posiadać nieodmienną frazę kluczową:

  • w tytule,
  • przynajmniej w jednym śródtytule H2,
  • przynajmniej raz w treści – frazę pogrubiamy.

Opcje dodatkowe to fraza w wersji odmienionej zamieszczona w leadzie i odmienione wersje frazy rozmieszczone równomiernie w całej treści. Stylistyczne zróżnicowanie fraz zwiększa prawdopodobieństwo odnalezienia określonego zapytania przez użytkownika.

Technikalia lubiane przez Google

Optymalne dane dotyczące poszczególnych elementów treści (pamiętaj, że ulegają zmianie zgodnie z aktualizacjami algorytmów wyszukiwarki) to:

  • długość tytułu: max. 60 znaków ze spacją,
  • opis meta – do 140 zzs,
  • lead – do ok. 250 zzs,
  • wpis – min. 2 500, max. 11 000 zzs – tekst dłuższy nie jest błędem, ale może zniechęcić czytelnika szukającego szybkiej, wyczerpującej odpowiedzi,
  • pojedynczy akapit – od 4 do 7-8 linijek; akapity wymagające rozwinięcia można rozpisać poprzez wypunktowanie lub tabelę.

Urozmaicenie treści – zdjęcia, grafiki, infografiki

Nawet najbardziej chwytliwy tytuł nie wygra z ciekawą grafiką – mowa oczywiście o szybkości przykuwania uwagi. Nasz mózg lubi obrazy i wykresy – większość ludzi “myśli obrazami” i „kupuje wzrokiem”. Nie każdy wpis blogowy wymaga grafiki, ale zdjęcia powiązane z tematem błyskawicznie przykuwają uwagę pozwalając budować sieć skojarzeń. Poprzeczka wyżej to ciekawy content video – tutorial, zapowiedź, przedstawienie produktu.

Profesjonalne zdjęcie jest wręcz niezbędne, gdy w tekście przedstawiamy konkretny produkt. O ile to możliwe, zamiast korzystania ze zdjęć „stockowych” warto wybrać profesjonalne – idealnie, jeśli wykonano je specjalnie na potrzeby Twojej marki. Złotą zasadą SEO jest umieszczenie opisu alt grafiki, czyli krótkiej informacji o tym, co dane zdjęcie/grafika przedstawia.

SEO copywriting i komunikacja

Każdy tekst – bez względu na kategorię tematu – musi być dopasowany do określonego typu czytelnika (persona). Warto wiedzieć kim on jest, jak się komunikuje i czego wymaga. Od tego zależy m.in. dobór stylu komunikacji (bezpośrednia, bezosobowa) i słownictwa. 

O ile to możliwe, należy zawsze upraszczać i skracać treść tak, aby była w pełni zrozumiała. Paradoksalnie, najwięcej problemu stwarzają wpisy nieskomplikowane i przeznaczone dla tzw. „przeciętnego użytkownika”. Popularny styl ekspercki lub poradnikowy trzeba modyfikować tak, aby nie „przemawiać”, a „rozmawiać” z czytelnikiem. 

Treść dobrze zoptymalizowana ma zachęcać do dzielenia się informacją lub do nawiązania rozmowy – warto zadbać o aktualne wtyczki do social mediów. O tym, czy materiał spełnia powyższe wymagania informuje m.in. liczba komentarzy i udostępnień w sieci.

Related Posts
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *