Skuteczny wpis blogowy to wypadkowa merytorycznych treści, wytycznych SEO i zrozumienia potrzeb użytkownika. Prześledźmy krok po kroku podstawowe elementy dobrze zoptymalizowanych treści.
- Czym jest SEO copywriting?
- Pozycjonowanie treści – im wyżej, tym lepiej?
- Dobry tytuł SEO, czyli jaki?
- Tekst tworzony do czytania w sieci
- Frazy SEO – pomoc czy zło konieczne?
- Technikalia lubiane przez Google
- Urozmaicenie treści – zdjęcia, grafiki, infografiki
- SEO copywriting i komunikacja
Czym jest SEO copywriting?
Uproszczona definicja mówi o treściach marketingowych online tworzonych według wytycznych, które sprawiają, że tekst jest dobrze widoczny w wyszukiwarkach internetowych. Przez „dobrze widoczny” rozumiemy zarówno czytelny układ treści, jak i poziom nasycenia określonymi frazami – tzw. słowami kluczowymi – wyszukiwanymi przez użytkownika sieci.
Skuteczny tekst SEO to taki, który udziela wyczerpującej porady w odpowiedzi na krótką frazę lub zapytanie wprowadzone przez użytkownika w wyszukiwarce.
Dobry tekst SEO (ang. Search Engine Optimization):
- odpowiada na konkretną potrzebę użytkownika,
- rozwiązuje jego problem,
- wyjaśnia wątpliwości,
- czasem inspiruje do wyboru określonego produktu/usługi,
- jest treściwy, merytoryczny, oparty na sprawdzonych źródłach,
- jest w pełni oryginalny, czyli nie zawiera treści naruszających prawo autorskie.
Pozycjonowanie treści – im wyżej, tym lepiej?
Potrzeby użytkownika to jedna „strona medalu”, wpis blogowy musi też spełniać aktualne kryteria czytelności dla algorytmów Google’a. Tu – oprócz merytorycznej zawartości – liczą się frazy kluczowe i przejrzysty układ treści. Google lubi teksty długie – min. 2500 zzs, max. 11 000 zzs – i dzielone na segmenty. Na wysoką pozycję w wyszukiwarce wpływa także linkowanie i aktywność użytkowników np. częstotliwość udostępniania treści (oraz szereg innych czynników, które na razie pominiemy).
Wpisy krótkie, nieczytelne, o zbyt niskim lub zbyt wysokim nasyceniu fraz nie mają szansy na wysoką pozycję w rankingu. O znacznym spadku może też przesądzić duplicate content wewnętrzny – czyli ta sama treść powtórzona w obrębie jednej strony – lub zewnętrzny, czyli treść zduplikowana na kilku stronach. Pierwszy błąd pojawia się często m.in. w opisach produktów opartych jedynie o materiały producenta. Druga opcja bywa skutkiem kradzieży lub nadmiernego inspirowania się daną treścią.
Dobry tytuł SEO, czyli jaki?
Skuteczny tytuł wpisu łączy zwięzłość i treściwość, co nie zawsze jest łatwe. Nagłówek H1 powinien zawierać frazę kluczową dla opisywanego zagadnienia lub odpowiedź na pytanie związane z tematem. W poszukiwaniu popularnych zapytań – a jednocześnie fraz kluczowych – pomocą służy sama wyszukiwarka (podpowiedzi fraz, Google Trends) i programy typy Ahrefs, Keyword Surfer, AnswerThePublic, Soovle.
Tytuł przyjazny SEO nie powinien przekraczać objętości 60 znaków ze spacją. Standardowy czytelnik lubi treści kompaktowe i konkretne. Chętnie czyta rankingi, porównania lub zestawienia typu: „10 pomysłów na…”, „Rozwiązanie problemu X w 7 krokach”, „3 proste metody na…”.
Niestety, sama zwięzłość nie wystarcza, gdy treść dotyczy tematu popularnego i chętnie wyszukiwanego. Tytuł powinien przykuwać uwagę, zaskakiwać, wyróżniać się – ale zawsze w kontekście pozytywnym. Tu ponownie liczy się równowaga pomiędzy autentyczną kreatywnością, a metodą clickbait, stosowaną nadal przy niektórych kategoriach treści.
Tytułowi szkodzi także nadużywanie fraz long tail i zbyt oczywisty nacisk na SEO. Standardowy, negatywny przykład to nagłówek w stylu: „Niedziele handlowe 2020. Czy 20.12 będzie niedzielą handlową? [Sprawdź]”
Tekst tworzony do czytania w sieci
SEO copywriting nieustannie manewruje pomiędzy wymaganiami „technicznymi”, a dość delikatną materią, jaką jest zdobycie i utrzymanie zainteresowania czytelnika. Przeciętny użytkownik sieci po otwarciu tekstu skanuje treść wzrokiem. Szybki przegląd pozwala na wyłapanie słów kluczowych i przejście “skrótem” do odpowiedzi.
Jak tworzyć teksty SEO łatwe w czytaniu?
- Spis treści na początku wpisu skraca czas wyszukiwania informacji.
- Skanowanie treści wzrokiem ułatwi tekst podzielony na akapity od 6 do max. 10 linijek.
- Akapity oznaczamy nagłówkami (H2, H3, H4 itd.). Pamiętaj, że nagłówki lubi też Google – umieść w nich frazy typu long tail.
- Frazy i kluczowe zapytania powinny być pogrubione – rozmieszczaj je równomiernie.
- Zastosuj kursywę – wykorzystasz ją np. do oznaczenia cytatów lub zwrotów w językach obcych.
- Nasz wzrok lubi wypunktowania, wyliczenia i tabele. Za utrudnienie uznaje natomiast długie, rozbudowane „ściany tekstu”.
- Zdjęcia i grafiki to kolejne elementy, które pomogą Ci zainteresować czytelnika. Możesz je także wykorzystać do dzielenia treści.
Frazy SEO – pomoc czy zło konieczne?
Dla skutecznego SEO copywritingu frazy są niezbędne, ale należy je stosować umiejętnie. Tekstowi szkodzi zarówno brak wyraźnie wydzielonych fraz, jak i widoczne przesycenie. Przyjmuje się, że standardowy wpis blogowy (min. długość 2500 zzs) powinien posiadać nieodmienną frazę kluczową:
- w tytule,
- przynajmniej w jednym śródtytule H2,
- przynajmniej raz w treści – frazę pogrubiamy.
Opcje dodatkowe to fraza w wersji odmienionej zamieszczona w leadzie i odmienione wersje frazy rozmieszczone równomiernie w całej treści. Stylistyczne zróżnicowanie fraz zwiększa prawdopodobieństwo odnalezienia określonego zapytania przez użytkownika.
Technikalia lubiane przez Google
Optymalne dane dotyczące poszczególnych elementów treści (pamiętaj, że ulegają zmianie zgodnie z aktualizacjami algorytmów wyszukiwarki) to:
- długość tytułu: max. 60 znaków ze spacją,
- opis meta – do 140 zzs,
- lead – do ok. 250 zzs,
- wpis – min. 2 500, max. 11 000 zzs – tekst dłuższy nie jest błędem, ale może zniechęcić czytelnika szukającego szybkiej, wyczerpującej odpowiedzi,
- pojedynczy akapit – od 4 do 7-8 linijek; akapity wymagające rozwinięcia można rozpisać poprzez wypunktowanie lub tabelę.
Urozmaicenie treści – zdjęcia, grafiki, infografiki
Nawet najbardziej chwytliwy tytuł nie wygra z ciekawą grafiką – mowa oczywiście o szybkości przykuwania uwagi. Nasz mózg lubi obrazy i wykresy – większość ludzi “myśli obrazami” i „kupuje wzrokiem”. Nie każdy wpis blogowy wymaga grafiki, ale zdjęcia powiązane z tematem błyskawicznie przykuwają uwagę pozwalając budować sieć skojarzeń. Poprzeczka wyżej to ciekawy content video – tutorial, zapowiedź, przedstawienie produktu.
Profesjonalne zdjęcie jest wręcz niezbędne, gdy w tekście przedstawiamy konkretny produkt. O ile to możliwe, zamiast korzystania ze zdjęć „stockowych” warto wybrać profesjonalne – idealnie, jeśli wykonano je specjalnie na potrzeby Twojej marki. Złotą zasadą SEO jest umieszczenie opisu alt grafiki, czyli krótkiej informacji o tym, co dane zdjęcie/grafika przedstawia.
SEO copywriting i komunikacja
Każdy tekst – bez względu na kategorię tematu – musi być dopasowany do określonego typu czytelnika (persona). Warto wiedzieć kim on jest, jak się komunikuje i czego wymaga. Od tego zależy m.in. dobór stylu komunikacji (bezpośrednia, bezosobowa) i słownictwa.
O ile to możliwe, należy zawsze upraszczać i skracać treść tak, aby była w pełni zrozumiała. Paradoksalnie, najwięcej problemu stwarzają wpisy nieskomplikowane i przeznaczone dla tzw. „przeciętnego użytkownika”. Popularny styl ekspercki lub poradnikowy trzeba modyfikować tak, aby nie „przemawiać”, a „rozmawiać” z czytelnikiem.
Treść dobrze zoptymalizowana ma zachęcać do dzielenia się informacją lub do nawiązania rozmowy – warto zadbać o aktualne wtyczki do social mediów. O tym, czy materiał spełnia powyższe wymagania informuje m.in. liczba komentarzy i udostępnień w sieci.