Na czym polega Real Time Marketing?

0
Share

Szybkość reakcji i wyczucie tematu – tak w skrócie można wyrazić główną ideę Real Time Marketingu. Wbrew pozorom, użycie tej metody nie jest proste, ale włożony trud przynosi zwielokrotnioną korzyść.

Czym jest Real Time Marketing?

RTM to jedna z metod reklamy i komunikacji z potencjalnym konsumentem odnosząca się do aktualnego wydarzenia, trendu lub <strong>treści viralowej</strong>. Reklamy RTM wyróżnia aktualność treści. Mowa o przekazie, który jest nie tyle „na czasie”, co wręcz przewiduje, wyprzedza i  kreuje masową reakcję na dane wydarzenie.<br><br>

RTM jest zazwyczaj budowany jako reakcja na:

  • nowinkę, aktualność, 
  • treść viralową,
  • ważne święto, rocznicę,
  • wydarzenie w świecie sportu, polityki, nauki etc.
  • premierę filmu, serialu, 
  • event w show-biznesie.

Jak osiągnąć efekt viralu i dlaczego warto?

Aby skupić uwagę użytkownika twórca reklamy musi precyzyjnie wczuć się w klimat wydarzenia i przemyśleć metodę komunikacji. Zależnie od typu nowinki adekwatną reakcją może być krótkie hasło reklamowe, celny komentarz w social mediach lub luźna treść typu „lol content”.

  • RTM wykonany właściwie to <strong>mrugnięcie okiem do publiczności i pokazanie, że marka gra z nami w jednej drużynie</strong>. Frustrują ją te same wydarzenia polityczne i plotki show-bizu. Odpoczywa przy podobnych serialach i kibicuje tym samym wydarzeniom sportowym, którym pasjonują się jej klienci.

Kluczową zaletą RTM-u jest ogromny potencjał marketingowy przy stosunkowo niskich kosztach reklamy. Wystarczy podążać za zainteresowaniem konsumentów (popularne hashtagi), śledzić internetowe nowinki lub wspomagać się narzędziami typu Google Trends.

5 wyróżników dobrego Real Time Marketingu:

Błyskawiczny czas reakcji– czyli „kto pierwszy, ten lepszy”. O zasięgu RTM-u często decyduje jak najszybsza reakcja marki, uprzedzająca reklamy i reakcje konkurencji. Uwaga: zbyt późna reakcja przynosi zazwyczaj skutek odwrotny do zamierzonego i może narazić markę na ośmieszenie.

„Alternatywka”, czyli młodzieżowe słowo roku 2019. O ile pierwsze RTM-y spotkały się z pozytywnym przyjęciem internautów, o tyle kolejne twory były już traktowane jako “pójście na łatwiznę”.

Jasny, czytelny przekaz– nawiązanie do wybranego wydarzenia musi być oczywiste i widoczne na pierwszy rzut oka. Użytkownik, który „nie jest w temacie” ma być zachęcony do sprawdzenia, o co tak naprawdę chodzi w viralu, o którym wszyscy mówią.

Jakim, specyficznym zachowaniem zasłynął urugwajski piłkarz Luis Suárez? Znany viral Snickersa perfekcyjnie trafia z treścią, która w pierwszej kolejności będzie zrozumiana przez  fanów piłki nożnej.

Błyskotliwe podejście do tematu – umiar, celność i perfekcyjne wyważenie dowcipnego stylu są niezbędnymi składnikami skutecznego RTM-u. Treści miałkie, zbyt oczywiste to przepis na klasycznego “suchara”, który zginie w czeluściach Internetu. Z kolei RTM zbyt sarkastyczny, z przyciężkawym, nietrafionym poczuciem humoru niesie ryzyko odstraszenia części konsumentów (tu np. słynny case marki Tiger i obraźliwej reklamy z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego).

Kultowy, minimalistyczny RTM, który podbił serca internautów – czyli reakcja IKEI na ślub Harry’ego Windsora.

Wzbudzenie pozytywnych emocji i reakcji widza</strong> – dobry RTM powinien zaskoczyć, rozbawić i stworzyć potrzebę podzielenia się grafiką czy wpisem ze znajomymi. RTM jest z założenia treścią, która ma zapoczątkować reakcję viralową.

Sympatyczny RTM w wydaniu popularnej, brytyjskiej marki pieczywa z okazji narodzin księcia George’a.

Call to action (CTA)– celem każdego RTM-u jest zawsze wezwanie do zakupu. Niezależnie od tematu reakcja marki ma finalnie przesunąć naszą uwagę w stronę jej firmowej oferty. Wszystko zgodnie z prostym równaniem: „Jesteśmy na czasie + bawi nas to samo = Nasz produkt przypadnie Ci do gustu”.

Reklama FRUGO zaprezentowana na 2 dni przed oficjalną premierą serialu „Wiedźmin” od Netflixa.

Podsumowując: 

RTM to ogromne możliwości prostego, ale wysoce nośnego komunikatu marketingowego. Efektywność reklamy (konwersja) będzie wypadkową poziomu kreatywności pomysłu i zasięgu viralowej reakcji użytkowników.

Related Posts
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *