[Facebook Copywriting] Jak tworzyć dobre posty na profilu firmowym?

0
Share

Prowadzenie fanpage’a to niełatwy proces, który wymaga przemyślanej komunikacji. Chcesz poprawić jakość treści w social mediach marki? Sprawdź, czy znasz odpowiedź na 5 poniższych pytań.

1. Co wiesz o fanach swojej marki?

O sukcesie fanpage’a przesądza subtelna różnica pomiędzy stwierdzeniem „wiem, kim jest i czego chce mój klient”, a „wydaje mi się, że wiem”. Tworzenie treści bez stworzenia persony to pierwszy błąd w Facebook copywritingu – i generalnie w komunikacji marketingowej. 

Jako właściciel marki na pewno masz własne wyobrażenia na temat „idealnego klienta”, fana czy użytkownika. Warto zadać sobie pytanie – jak bardzo Twoja wizja pokrywa się z rzeczywistością? Częstym błędem jest np. tworzenie nieprecyzyjnego przekazu, który trafia do odbiorcy ze zbyt niskim („nie stać mnie na zakup”) lub zbyt wysokim potencjałem zakupowym („interesuje mnie tylko produkt premium”). 

Strategia komunikacyjna musi być zawsze oparta o precyzyjne dane – tu z pomocą przychodzą m.in. statystyki Facebooka. Idąc dalej tym tropem…

2. Czy masz własną strategię komunikacji w social mediach?

Skomplikowane sformułowanie da się streścić do czterech, prostych pytań. Zanim zaczniesz planować publikację firmowych postów na Facebooku, zastanów się: 

  • Kto mówi? – czyli kim jest Twoja marka i jaką rolę odgrywa w komunikacji. Posty można tworzyć m.in. z pozycji Eksperta, Doradcy, Influencera, Nauczyciela lub Przyjaciela. Różne role łączy jedna funkcja – przyniesienie potencjalnej korzyści użytkownikowi.
  • Do kogo? – wracamy do tematu persony. Charakterystyka odbiorców powinna być możliwie precyzyjna i zróżnicowana. O stylu komunikacji decyduje m.in. wiek, płeć, pochodzenie i preferencje zakupowe użytkowników.
  • O czym? – aktualności, rozrywka, oferty specjalne – tematyka postów powinna być ściśle powiązana z personą klienta. Na początkowym etapie komunikacji warto dywersyfikować posty i sprawdzać, które z nich są angażujące i przekładają się na sprzedaż.
  • Jaki efekt chcesz uzyskać? – ostatnie z pytań to klamra, która spina całą strategię. Angażowanie fanów nie jest celem samym w sobie. Wzrost sprzedaży, poszerzenie grona klientów lub zawężenie do tych najbardziej lojalnych, zwiększenie konwersji w sklepie – postaw konkretny cel, dopiero potem buduj komunikację.

3. Czy wiesz, jak budować zaufanie?

Specjaliści od social mediów nie mają wątpliwości, że kluczową walutą marki, która nie chce konkurować ceną, jest zaufanie. Sztuką jest Facebook copywriting, który faktycznie potrafi je budować. Na wzrost zaufania do komunikatu wpływa wiele czynników i nie chodzi tylko o ilość pozytywnych opinii, ale także o:

  • poczucie Wspólnoty i wspólnych wartości – dobrze, jeśli marka i użytkownik funkcjonują na podobnej przestrzeni zainteresowań i poglądów,
  • umiejętność budowania i utrzymania pozycji lidera, eksperta lub specjalisty w branży,
  • kulturę komunikacji – od stylu udzielanych odpowiedzi po aktualność informacji,
  • dostępność – łatwy, sprawny i przyjazny kontakt.

4. Czy wykorzystujesz elementy komunikacji marketingowej?

W Twoich postach nie może zabraknąć sprawdzonych metod budowania przekazu i trików, które zatrzymają uwagę użytkownika na dłużej.

Storytelling – czyli umiejętność opowiadania o produkcie, marce lub usłudze. Najprostszy schemat storytellingu to trzyetapowa opowieść o problemie, jego rozwiązaniu za pomocą produktu/usługi i osiągniętych przez użytkownika korzyściach. Metoda często wykorzystywana m.in. w branży kosmetycznej, szkoleniowej i wellness.

CTA – „Call to action” nie jest metodą, a raczej stałym elementem, niezbędnym w typowo sprzedażowym komunikacie. Prosta informacja wzywająca do działania np. sprawdzenia nowej oferty marki.

AIDA – schemat stopniowania emocji komunikatu marketingowego, pomocny także przy tworzeniu postów na Facebooku: Attention (uwaga), Interest (zainteresowanie), Desire (pożądanie), Action (działanie).

KISS – “Keep It Simple, Stupid”* – reguła mająca źródło w amerykańskiej inżynierii wojskowej sprawdza się wszędzie tam, gdzie wymagane jest uproszczenie. Komunikat prosty i zwięzły to kluczowa cecha dobrego copy w social mediach. Po co komplikować coś, co ma być przede wszystkim zrozumiałe i skuteczne? 

* lub “Keep it Short and Simple”

5. Czy potrafisz zaangażować użytkownika?

Pytanie, które jak w soczewce skupia wszystkie, poprzednie zagadnienia. Dobre posty muszą angażować na wiele różnych sposobów. Przykucie uwagi, element zaskoczenia, otwarcie dyskusji, prośba o reakcje – każde z tych działań wymaga zaangażowania. Użytkownik musi się poczuć na tyle zaciekawiony/zaintrygowany/rozbawiony, aby wyjść ze strefy komfortu i zareagować na komunikat, czyli:

  • dać like’a,
  • napisać komentarz,
  • opisać swój problem lub zadać pytanie,
  • podzielić się doświadczeniem,
  • wziąć udział w konkursie, wyzwaniu, wydarzeniu,
  • wrzucić własne zdjęcie,
  • a finalnie przejść na stronę sklepu lub zapytać o usługę.

Skuteczne wywołanie reakcji i zaangażowania to właśnie przysłowiowy czynnik „X”, który musi pojawić się w dobrym komunikacie na Facebooku. Metoda tworzenia postów na fanpage jest drugorzędna, finalnie liczy się zrozumienie użytkownika i osiągnięty efekt. 

Related Posts
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *