Logo, baner, infografika na stronę – jak znaleźć dobrego wykonawcę? Co jest bardziej opłacalne – zlecenie grafiki doświadczonemu freelancerowi czy korzystanie z platform?
Zlecanie grafiki wiąże się z podobnymi wyzwaniami, co zamawianie większości tzw. prac kreatywnych. Najlepsze wyniki uzyskuje się po nawiązaniu współpracy opartej na płynnej, treściwej komunikacji. Wykonawca musi zrozumieć kluczowe cele projektu graficznego, zleceniodawca jasno określić swoje potrzeby i doprecyzować wszystkie wymagania. Idealnie, jeśli klient poświęci czas na spokojne zapoznanie się z portfolio wykonawcy. W praktyce wybór grafika jest często ograniczony do porównania ceny, dostępności i czasu wykonania. Klienci chcą zlecać szybko, możliwie tanio, bez konieczności wprowadzania poprawek i otrzymać produkt dobrej jakości. Czy taka kombinacja jest możliwa w praktyce?
Cel: szybki czas wykonania
Szybki czas realizacji to jeden z kluczowych “filtrów wyboru” usługodawców działających w ramach różnych platform freelancerskich. Grafikę można zlecić m.in. na portalach typu Fiverr lub useme.com. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z popularnym serwisem, który skupia wykonawców z całego świata. Fiverr służy do zlecania zarówno standardowych usług graficznych (logo, banery, ilustracje), jak i profesjonalnych usług designerskich np. na potrzeby projektowania produktów. W trakcie wyboru wykonawcy można posłużyć się filtrem segregującym usługi pod kątem „czasu realizacji”. Szybkie terminy realizacji znajdziemy też wśród usługodawców na useme.com – serwis pośredniczy w nawiązaniu współpracy (freelancer płaci prowizję, zleceniodawca nie ponosi kosztu) i wystawia FV za wykonawcę.
Za metodę szybkiego pozyskiwania projektów graficznych można też z pewnością uznać konkursy. Taki format zamówień oferują m.in. serwisy designer.pl i 99designs.com. Co oczywiste – szybkość nie zawsze idzie w parze z jakością, a do konkursów startują wykonawcy na różnych poziomach zaawansowania (w tym uczniowie i studenci).
Cel: niska cena
Nie da się ukryć, że większość klientów dokonuje wyboru wykonawcy według tego czynnika. To zrozumiałe, że zleceniodawca posiada określony budżet, ale zlecenie z wymogiem niskiej ceny – np. na Oferii lub serwisach typu OLX – ma jedną, kluczową wadę. Niski budżet może przyciąga zazwyczaj wykonawców z umiejętnościami na poziomie początkującym. Nie ma w tym nic złego, o ile takie są założenia projektu. Gorzej, gdy zlecany projekt wymaga już doświadczenia i znajomości określonego oprogramowania np. pakietu Adobe. Projekt zlecony niedoświadczonemu grafikowi niesie ryzyko dodatkowych kosztów, czasochłonnego wdrażania poprawek i konieczności zrekrutowania kolejnej osoby.
Cel: profesjonalny projekt, płynna komunikacja
Powszechność serwisów z usługodawcami jest z pewnością dużym plusem, ale w przypadku projektów skomplikowanych lub długofalowych warto poświęcić czas na samodzielne wyszukanie wykonawcy.
Dobry grafik nie będzie działać ani szybko, ani tanio – ale za to poświęci więcej czasu na analizę zlecenia niż wykonawca konkurujący o projekt na platformach usługowych. Czas jest niezwykle ważnym czynnikiem w projektach kreatywnych. Prawidłowo zagospodarowany pozwala Ci przygotować rozbudowany brief, opisać projekt, dopytać o szczegóły realizacji i przewidzieć ilość poprawek. Czas liczy się także dla drugiej strony – dobry projekt graficzny (od logo po design nowego produktu) nie powstanie na ASAP.
Przy bezpośrednim kontakcie z grafikiem nie tracisz czasu na pośredników. Wymagania, kwestie techniczne i ustalenia są precyzowane na bieżąco. Masz poczucie kontroli i pewność, że Twoje uwagi wpływają faktycznie na proces pracy – jeśli korzystasz z platform, taki kontakt nie zawsze jest możliwy.
W Media Project stawiamy na możliwie precyzyjną, sprawną komunikację przy realizacji projektu. Pracujemy zgodnie z Twoimi wymaganiami, a w razie potrzeby podpowiadamy, jakich informacji nam brakuje. Podajemy realną wycenę czasu i kosztów pracy – nie musisz martwić się o dopłaty i terminy, których “nie da się” dotrzymać. Zawsze możesz dopytać o postępy prac, podawać sugestie i sprawdzać, jak projekt prezentuje się „na bieżąco”. Sprawdź nasze portfolio i zapytaj o szczegóły oferty.