Designer.pl – czyli konkursy dla grafików. Czy warto zlecać?

0
Share

Konkursy graficzne mają tylu zwolenników, co przeciwników. Sprawdzamy, jak pod kątem możliwości i opłacalności prezentuje się platforma Designer.pl.

Czym jest Designer.pl?

Portal założony w 2011 roku przez grupę projektantów powstał jako alternatywa dla agencji realizujących zlecenia graficzne w trybie „standardowym”. Zamiast typowego zlecenia z briefem klient otrzymuje dostęp do panelu, w którym wybiera jedną z kilku opcji płatności i rozpisuje konkurs. Do udziału w konkursie może zgłosić się nieograniczona ilość uczestników, mocno ograniczony jest natomiast sam czas realizacji.

W zależności od typu projektu – popularności kategorii i wysokości nagrody – klient ma szansę otrzymać od kilku do nawet kilkudziesięciu wersji projektu graficznego. Ogromny wybór realizacji to kluczowa różnica pomiędzy możliwościami Designera, a ofertami standardowej agencji.

Platforma z konkursami graficznymi vs. agencja graficzna

Designer prezentuje się jako bardziej korzystna alternatywa dla agencji graficznych i marketingowych, podkreślając różnice, które decydują o dodatkowych korzyściach dla klienta.

  • Konkurs pozwala zlecającemu wybierać spośród nawet kilkudziesięciu gotowych ofert, w przypadku agencji jest to zazwyczaj kilka precyzyjnie rozpisanych wersji projektu.
  • Współpraca z Designerem nie jest oparta na umowie. Klient wiąże się jedynie płatnością, czyli wyborem określonego pakietu i zasadami dotyczącymi wskazania zwycięzcy.
  • Portal umożliwia wybór pakietu z opcją rezygnacji ze wskazania zwycięskiego projektu.
  • Konkursy są rozpisane w krótkich przedziałach czasowych. Klient ma pewność, że otrzyma projekt w określonym czasie, w razie potrzeby może też samodzielnie wydłużyć okres przyjmowania prac. 
  • Wybrany pakiet zawiera kompletne koszty związane z korzystaniem z platformy.
  • Zlecający otrzymuje majątkowe prawa autorskie do wybranego przez siebie projektu.

Designer.pl okiem klienta 

Rozpisanie konkursu daje zlecającemu szereg korzyści. Pierwszą jest bardzo szeroki wybór prac, które można oceniać, komentować i porównywać. Szybki czas realizacji pozwala sprawnie zamknąć projekt, a nad bezpieczeństwem transakcji czuwa portal. Przejrzyste pakiety płatności pozwalają płynnie zarządzać budżetem. Realizacja jest szybka, a kompletny proces obsługi konkursu prosty i intuicyjny.

Drugą stroną medalu – jak w przypadku każdej platformy konkursowej – może okazać się  mocno zróżnicowany poziom prac. Wybór opcji „na ilość” to zaleta, a jednocześnie potencjalna przeszkoda – klient nie zawsze jest w stanie samodzielnie ocenić realną jakość projektu. Drobne błędy i niedociągnięcia, np. w przypadku projektu strony lub logo, mogą ujawnić się dopiero na etapie wdrażania. Bazowy szablon briefu udostępniany zlecającym przez portal sprawdza się w przypadku prostych prac, dla bardziej skomplikowanych może okazać się niewystarczającym.

Zlecanie projektów graficznych przez Designera warto polecić klientom:

  • którym zależy na jak największym wyborze prac,
  • posiadającym ściśle określony budżet,
  • preferującym jak najkrótsze terminy realizacji,
  • chcącym mieć decydujący wpływ na ostateczny wygląd projektu.

Designer.pl okiem wykonawcy 

Cyfrowe portfolio grafika

Designer.pl został stworzony przez grafików dla grafików. Dołączenie do grona wykonawców jest z pewnością szansą dla młodego lub początkującego projektanta. Pierwsza, oczywista korzyść to możliwość stworzenia profesjonalnego profilu (Katalog grafików) i zaprezentowania własnego, freelancerskiego lub firmowego portfolio. Profile wykonawców prezentują się estetycznie i faktycznie mogą zwrócić uwagę klienta – o ile wykonawca ma w zanadrzu naprawdę ciekawe lub kreatywne projekty. 

Kluczowa zaleta? Jeśli wierzyć statystykom portalu, stronę odwiedza miesięcznie ok. 100 tys. potencjalnych klientów. Kolejny plus to możliwość nawiązania bezpośredniej komunikacji pomiędzy zamawiającym, a wykonawcą. Każdy profil posiada krótki formularz, który umożliwia wysłanie zapytania. Dostępna jest też opcja umówienia spotkania „na żywo” w celu omówienia briefu.

Konkursy graficzne

Kluczową funkcjonalnością portalu są konkursy. Jak wybrać te z największą szansą wygranej? Dobrą strategią wydaje się specjalizacja, czyli wysyłanie zgłoszeń do projektów o precyzyjnie opisanych wytycznych. Im mniejsza konkurencja, tym łatwiej o przyciągnięcie uwagi klienta. Konkursy na logo lub szablon strony – czyli te najbardziej popularne – będą wymagać wyższego poziomu kreatywności. Praca faktycznie musi się wyróżniać i spełniać wysokie standardy wizualno-techniczne.

Opcje sprzedaży gotowych projektów

Dość ciekawą wydaje się opcja dołączenia do sklepu, w którym można sprzedać gotowe projekty graficzne. Po określeniu kategorii (gotowe logo, szablony stron, sklepy internetowe, e-marketing) i akceptacji przez moderację, projekt trafia do sklepu. Niektóre typy grafik np. ikony można sprzedawać wielokrotnie. Projektanci wystawiający na sprzedaż logo lub szablony sklepów są zobowiązani się do wprowadzania drobnych zmian, których może wymagać kupujący. 

Koszt sprzedaży? Użytkownik nie płaci abonamentu, ale każda, zakończona transakcja wymaga zapłaty 35% prowizji.

Sprzedaż prac i konkursy graficzne na Designerze warto polecić:

  • zarówno początkującym, jak i doświadczonym grafikom,
  • freelancerom i firmom,
  • osobom szukającym profesjonalnej platformy do prezentacji portfolio,
  • projektantom posiadającym gotowe prace przeznaczone na sprzedaż,
  • grafikom szukającym źródeł dodatkowego zarobku.
Related Posts
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *